Podatek u źródła (WHT) 2024
Odsetki, należności licencyjne i inne
Odsetki i należności licencyjne wypłacane na rzecz nierezydenta oraz opłaty za określone usługi niematerialne i prawne (np. doradztwo, księgowość, usługi prawne, techniczne, reklamowe, przetwarzanie danych, badania rynku, rekrutację, zarządzanie, usługi kontrolne, gwarancje, etc.) podlegają opodatkowaniu 20% podatkiem naliczanym u źródła, o ile stawka ta nie jest zredukowana na mocy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub dyrektywy UE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego od odsetek oraz należności licencyjnych między powiązanymi spółkami różnych państw członkowskich.
Wymogi dotyczące zwolnienia z podatku u źródła odsetek i należności licencyjnych
Warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku u źródła wypłat z tytułu odsetek i należności licencyjnych — dokonywanych pomiędzy spółkami powiązanymi — jest, aby odbiorca należności był rzeczywistym właścicielem (beneficial owner) tych należności.
W celu zastosowania zwolnienia polski płatnik musi uzyskać oświadczenie zawierające – oprócz dotychczasowych elementów – wskazanie, że spółka lub zagraniczny zakład będący odbiorcą wierzytelności jest ich rzeczywistym właścicielem.
Dywidendy
Opodatkowanie dywidendy wynosi 19%, względnie zastosowanie danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ew. zastosowanie unijnej dyrektywy o opodatkowaniu spółek-matek i spółek-córek w koncernie.
Tzw. zwolnienie dywidendowe
- zwolnienie z podatku u źródła w przypadku dywidend, które spółka posiadająca rezydencję w Polsce płaci spółce posiadającej rezydencję w Polsce,
- zwolnienie z podatku u źródła w przypadku dywidend, które spółka posiadająca rezydencję w Polsce płaci spółce posiadającej rezydencję w innym kraju.
Warunek:
Uprawniony do dywidendy musi posiadać przynajmniej 10% udziałów spółki wypłacającej dywidendę w nieprzerwanym okresie 2 lat.
Otrzymujący dywidendę nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku w odniesieniu do całego swego dochodu, niezależnie od źródła jego uzyskania (konieczne oświadczenie otrzymującego dywidendę).
Bilety lotnicze
Zlikwidowano obowiązek poboru podatku u źródła przy zakupie biletów lotniczych (w wysokości 10%), jeżeli zakup biletu lotniczego dotyczy rozkładowego lotu pasażerskiego.
Mechanizm WHT Pay and Refund
Zastosowanie
Jeżeli wpłaty na rzecz tego samego podmiotu powiązanego, w rozumieniu przepisów o cenach transferowych, z tytułu odsetek, dywidend i należności licencyjnych przekroczą kwotę w wysokości 2.000.000,00 PLN, płatnik jest obowiązany do poboru podatku w pełnej wysokości (19% lub 20%) według stawki wynikającej z polskich przepisów niezależnie od tego, czy przysługuje mu możliwość zastosowania stawki obniżonej.
Tak pobrany podatek jest zwracany na wniosek:
- podatnika lub
- płatnika – jeżeli płatnik wpłacił podatek z własnych środków i poniósł ciężar ekonomiczny tego podatku.
Wniosek jest składany w formie elektronicznej, a przepisy wskazują informacje, jakie powinny zostać w nim zawarte oraz listę załączników, które powinny zostać do niego dołączone.
Stosowanie mechanizmu WHT pay and refund odnosi się do płatności na rzecz podmiotów powiązanych zdefiniowanych w przepisach o cenach transferowych oraz do płatności o charakterze biernym – wyżej wskazane odsetki, dywidendy i należności licencyjne. Mechanizm nie ma zastosowania do dywidend wypłacanych na rzecz polskich rezydentów.
Oznacza to, że podatnicy, po przekroczeniu progu 2.000.000,00 PLN są zobligowani do zapłaty WHT i dopiero po potrąceniu podatku u źródła będą mogli ubiegać się o jego zwrot, przy czym dotyczy to tylko wypłat na rzecz podmiotów powiązanych nie będących polskimi rezydentami podatkowymi.
Co istotne przy tym, mechanizm pay and refund nie znajdzie zastosowania, jeśli:
- podatnik uzyska tzw. opinię o zastosowaniu zwolnienia wydawaną przez organ podatkowy,
- bądź dokona weryfikacji w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania na podstawie wspomnianych powyżej dyrektyw unijnych i w ustawowych terminach złoży stosowne oświadczenie.
Oświadczenie
Wskazane oświadczenie powinno określać, że podatnik:
- posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
- po przeprowadzeniu weryfikacji nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Wskazane oświadczenie, składa kierownik jednostki.
Kryterium należytej staranności
Przy weryfikacji warunków zastosowania zwolnienia lub stawki podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności.
Od 2022 roku nastąpiła zmiana kryterium należytej staranności: przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się obecnie nie tylko charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika, lecz również jego powiązanie z podatnikiem. Zmiana ta ma na celu doprecyzowanie wymogów związanych z weryfikacją dochowania należytej staranności oraz pozwoli na zróżnicowanie wymogów związanych z należytą starannością w odniesieniu do podmiotów powiązanych oraz niepowiązanych.
Posługiwanie się kopią certyfikatu rezydencji:
Elementem każdego procesu weryfikacji w zakresie zagadnień podatku u źródła jest posiadanie certyfikatu rezydencji. Obecnie przy tym dopuszczalne jest, w każdym wypadku, posługiwanie się kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu nie budzą uzasadnionej wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.
Jeśli mają Państwo pytania dotyczące opisanego tematu lub potrzebują Państwo dodatkowych informacji – zapraszamy do kontaktu:
DZIAŁ DS. RELACJI Z KLIENTAMI
ELŻBIETA NARON
Główny Konsultant
ds. relacji z klientami
Grupa getsix
***